• Op het kantoor in Harderwijk werden 36 cheques uitgereikt aan vertegenwoordigers van de clubs.

    Foto: Rabobank Randmeren / Henk Merjenburgh
  • Henriëtte Kuiper, penningmeester buurtvereniging Horst en Telgt, krijgt van kantoordirecteur Marcel Korving het hoogste bedrag in Ermelo.

    Foto: Rabobank Randmeren / Jan de Roo
  • Bij de Rabobank in Ermelo vielen 29 verenigingen in de prijzen.

    Foto: Rabobank Randmeren / Jan de Roo
  • Ria van der Meer (voorzitter De Zonnebloem) ontvangt het hoogste bedrag van Martijn Stoffelsen, kantoordirecteur Harderwijk

    Foto: Rabobank Randmeren / Jan de Roo

'Gratis geld' voor Harderwijkse en Ermelose clubs

HARDERWIJK/ERMELO Rabobank Randmeren verdeelde dit jaar 70.000 euro over de verenigingen en stichtingen in haar verzorgingsgebied. Tijdens de Clubkas Campagne werd er van 5-25 oktober bijna 10.000 keer gestemd. Elke stem leverde 8,22 euro op en bij verenigingen die de Rabobank al sponsorde ging dat bedrag door de helft. Dit jaar koos de bank ervoor om de cheques op de lokale kantoren uit te reiken. Het Smaaklokaal (Harderwijk) en Proeverij De Ontmoeting (Ermelo) verzorgden de catering.

Marco Jansen

In Harderwijk deden 36 verenigingen mee, het hoogste aantal van alle kernen. In totaal verdeelde de Rabobank hier 12.525 euro. Winnaar werd De Zonnebloem afdeling Harderwijk met 1084 euro. De Harderwijkse Molenstichting kreeg 1051 euro en de EHBO vereniging ontving 755 euro. De originaliteitsprijs van 250 euro was voor handbalvereniging Harderwijk.

Kantoordirecteur Martijn Stoffelsen reikte de cheques uit en zei dat er zowel meer verenigingen als meer uitgebrachte stemmen waren dan in voorgaande jaren. ,,Wij zien het verenigingsleven als het cement van de samenleving. We hebben actiever benaderd en ook de verenigingen hebben veel meer gedaan. Tijdens een bijeenkomst eind september bij de RSG gaven Matthijs Hazeleger en Ynzo van Zanten van Tony Chocolonely tips over campagne voeren en het gebruik van social media. 'Wees slim en origineel en denk niet dat je niet tegen grote verenigingen op kunt.' Veel verenigingen waren goed zichtbaar en er waren meer campagnes. HV Harderwijk was heel creatief met een leuk filmpje en dat levert ze 250 euro 'gratis geld' op.''

De Zonnebloem won net als in 2015. Voorzitter Ria van der Meer: ,,We zijn een lokale afdeling van een landelijke organisatie, die mensen met een fysieke beperking bezoekt om ze wat uit hun isolement te halen. Vrijwilligers bezoeken één a twee keer per week merendeels ouderen. Daarnaast is er zeven per jaar een gezellige avond, zoals een high tea, bingo of spelletjesmiddag. Meestal in zorgcentrum De Aanleg, waar ook ieder jaar het kerstdiner is. Je hoort toch dat De Zonnebloem erg gewaardeerd wordt door onze gasten. Iedereen is blij met het werk wat we doen en dat heeft voor 132 stemmen gezorgd.'' 2 juni volgend jaar wordt het 30-jarig jubileum gevierd en hier wordt ook het geld aan besteed. ,,Het wordt een gezellige middag met een dinertje erbij.''

ERMELO In Ermelo kregen 29 verenigingen een cheque uitgereikt. Kantoordirecteur Marcel Korving verdeelde 13.699 euro. Hier kreeg Buurtvereniging Horst en Telgt het hoogte bedrag (1067 euro), gevolgd door Showband Doe Maar (961 euro) en het Ermelo's Mannenkoor (879 euro). De originaliteitsprijs a 250 euro ging naar Fencing Ermelo, dat een creatief filmpje had gemaakt van een bankoverval waarbij de schermers het geld terugbrachten.

Henriëtte Kuiper van de buurtvereniging was verrast. ,, Vorig jaar in de Dialoog hadden we ook een heel hoge score en waren we tweede van alle kernen. Dat we weer winnen in Ermelo is helemaal geweldig. Dit hadden we niet zien aankomen. Als penningmeester ben ik uiteraard heel blij met dit bedrag.'' De buurtvereniging heeft de Clubkas Campagne via Facebook, de ledenvergadering en nieuwsbrief gepromoot en via vrienden en kennissen stemmen vergaard. ,,We zijn er voor de bewoners van Horst en Telgt, die erg betrokken zijn bij onze vereniging. We zijn spreekbuis naar de gemeente voor algemene zaken als een fietspad, duurzame energie en functieverandering van bedrijven. Van het geld willen we sowieso een gezellige middag/avond voor de ouderen organiseren en ook voor de jeugd gaan we wat doen.''

Marcel Korving verwelkomde en feliciteerde alle deelnemers en was erg blij met alle reacties. ,,Het grote voordeel van een lokale bijeenkomst is dat mijn collega's en ik veel meer in contact komen met het verenigingsleven. Als bank willen we een mooie bijdrage aan welvaart en welzijn van de lokale samenleving leveren. Op deze manier krijgen we heel goed mee hoe de Clubkas Campagne ontvangen wordt. Het persoonlijk contact is groter dan bij een centrale slotbijeenkomst.''