• Harry Schipper

Hét gezicht van slagerij Schiffmacher neemt afscheid

HARDERWIJK Nog even en dan verdwijnt voor vaste klanten van Slagerij Schiffmacher de zekerheid dat ze onderin het papieren zakje van hun vleesbestelling áltijd een lekker stukje worst aantreffen. Want topverkoopster Roelie van der Pijl-Klaassen is 65 jaar geworden en neemt afscheid van haar werk in de slagerswinkel.

Harry Schipper

Elke andere verkoopster in de slagerij aan de Luttekepoortstraat vergat het wel eens, maar Roelie niet. Elke klant kreeg steevast een plakje verse worst. Een gebaar dat meteen ook Roelie's klantvriendelijke instelling verraadt: ,,Ik heb het verkopen altijd met heel veel plezier gedaan", blikt ze terug op 25 jaar trouwe dienst. ,,En nog hoor, want anders hou je dit werk niet vol."

Ze heeft een dubbel gevoel bij haar vertrek. ,,Enerzijds geen verplichtingen meer. Maar het is ook leuk werk: als ze een keer omhoog zitten, mogen ze me altijd bellen. Dan kom ik eraan hoor." Roelie van der Pijl was vanaf 1995 de eerste en jarenlang de enige verkoopster nadat Peter Schiffmacher en zijn vrouw Geke vier jaar eerder de slagerij van Peter's vader Henk Schiffmacher overnamen. ,,Eerst alleen op de zaterdag", herinnert ze zich nog. ,,Veel ging er toen nog provisorisch aan toe. Zo hadden we in het begin helemaal geen verwarming in de winkel. Het was 's winters soms zó koud dat we karton op de vloer hadden gelegd. De ijsbloemen stonden op de etalageruit."

BEDRIJF Schiffmacher vormde de slagerij in luttele jaren om tot een efficiënt draaiend bedrijf dat zich met telkens betere machines meer en meer richtte op eigengemaakte specialiteiten. Toen rond het millenniumjaar ook de winkel werd verbouwd en een moderne toonbank werd geplaatst, kon het assortiment vleeswaren nóg verder worden uitgebreid. ,,Onze slagerij kent heel veel vaste klanten. Veel Harderwijkers natuurlijk, maar er komen ook veel van buiten de stad. Er is zelfs een flink aantal internationale klanten. Ze komen allemaal voor onze specialiteiten. Zeker toen we ook begonnen met de verkoop van vers Veluws wild."

Roelie kan smakelijk vertellen over wat ze heeft meegemaakt. Een klassieker werd de klant die in de naam van het van oorsprong Amerikaanse runderras Black Angus verbasterde en Roelie vroeg om 'Black Anus hamburgers'. Of de man die Parmaham, ofwel Prosciutto di Parma wilde hebben en 'Prostitutieham' bestelde. ,,Roelie is heel klantgericht", omschrijft Geke Schiffmacher haar oudste medewerkster. ,,Ze had tijd voor mensen. Of ze nou verdriet of vreugde hadden. Zij kon met ze huilen én lachen. En ja: dat stukje worst. Wij vergeten dat nog wel eens, maar Roelie beslist niet."