• YAM deed zaterdag van zich spreken door met een koe door de binnenstad te trekken.

Nieuwe horeca voorbeeld van verkleuring

HARDERWIJK Harderwijk is sinds donderdag een nieuw horecaconcept rijker. Het leegstaande pand aan de Luttekepoortstraat 6 is ingevuld door Yoghurt And More (YAM), een vernieuwende mix tussen retail en horeca. De gemeente Harderwijk is enthousiast.

 

Marco Jansen

 

Bezoekers van Aaltjesdag keken vreemd op toen er zaterdag zomaar een koe rondliep door de Harderwijkse binnenstad. Met deze promotiestunt vestigden de bedenkers van YAM de aandacht op hun vernieuwende horecaconcept met behalve yoghurt ook koffie, high tea's en koeken.

,,We willen leegstand opvullen met een vernieuwend eigentijds concept. Daarbij zijn we geïnspireerd door de hippe concepten die vandaag de dag op elke hoek van de straat te zien zijn in grote steden zoals een populaire koffiebar, koekwinkel, hip bakkertje of gezondheidsformule. De mix van kopen en consumeren is daar helemaal in. In de wat kleinere regiosteden zie je dit wat minder, maar op de betere locaties biedt het zeker kansen'', stelt mede-eigenaar Hennie Philipse.

 

TRENDY EN RETRO YAM is een mix van eigentijds, gezond en inspirerend. Mensen kunnen hun eigen yoghurt samenstellen uit verschillende soorten - kwark, boerenyoghurt, hangop of magere yoghurt - siroop en toppings van fruit, grenola, zaden en chocola. Verder is er frozen yoghurt, softijs op yoghurtbasis. Een hype in Amerika, maar een primeur op de Veluwe. Maar ook een lekkere barista koffie met koeken of chocola kan worden besteld. Naast de takeaway als lunchvervanger gaat YAM ook on tour op foodfestivals staan. Bang voor een hype is Philipse niet .,,Yoghurt is van alle tijden en zal ook in de toekomst deel uitmaken van het dagelijks eetpatroon, zeker omdat mensen steeds bewuster zijn van een gezonde leefstijl.''

Het interieur is helemaal in retrostijl met een egaline vloer, glazuurblauwe wandtegels en ouderwetse schoolbankjes. Bedrijfsleider Janine Hoeven: ,,Dat geeft een supergezellige en warme sfeer; je waant je terug in de tijd. Terwijl het product yoghurt met je zelfgekozen topping juist heel vernieuwend is. Het bestaat hier gewoon nog niet.''

 

VERKLEUREN Volgens wethouder van economische zaken Christianne van der Wal is YAM een mooi voorbeeld van de cultuuromslag van het anders kijken van ambtenaren naar aanvragen. ,,We hebben de bestemming omgezet van detailhandel naar horeca, om dit nieuwe concept naar de binnenstad te krijgen en het centrum zo sterker te maken. Als je de bestemming op een pand honderd jaar hetzelfde houdt, komt de stad niet in beweging. We hebben teveel vierkante meter detailhandel in Nederland en als de markt erom vraagt is 'verkleuren' naar andere bestemmingen legitiem. Onlangs is in de commissie de Visie op de andere binnenstad besproken, opgesteld door bureau BRO. Zij zeggen dat je voor een goede toekomst van Harderwijk moet durven verkleuren en flexibeler om moet gaan met bestemmingsplannen, omdat je anders ondernemers mist die Harderwijk links laten liggen op basis van een bestemmingsplan. Op 7 juli komt dat in debat in de raad. Vanuit die grondhouding werken we mee, tenzij het echt niet anders kan. Dit is een leuke aanvulling en we zijn heel benieuwd.''