• Alle negen ondernemers aan de boulevard slaan de handen ineen om er iets moois van te maken.

    Harry Schjipper

Ondernemers maken boulevard leuker met events

HARDERWIJK Nu de vernieuwde boulevard er ligt, dagjesmensen – en ook de eigen inwoners - als door een magneet aangetrokken massaal toestromen, de zonovergoten terrassen overvol raken en de jachten en sloepjes tot soms wel drie lagen dik tegen de kades liggen afgemeerd, krijgen ook de boulevardondernemers er helemaal zin in.

Harry Schipper

Met een nieuw in het leven geroepen Stichting Evenementen Boulevard Harderwijk willen ze samen de boulevard met tal van leuke evenementen omvormen tot hét nieuwe uitgaansgebied van de stad. Voor aankomende zomer staan al een heuse drakenbotenrace (op 25 augustus) en in het najaar een Oktoberfest op het programma. ,,Het is hier de laatste jaren een puinhoop geweest, waar we veel overlast van hebben gehad", verzucht eigenaar Robert van den Berg van restaurant Bonanza en Bioscoop Atlantic voor de laatste keer.

ZITTEN ,,We zijn als vereniging van boulevard-ondernemers een keer bij elkaar gaan zitten en constateerden dat er hier op de boulevard eigenlijk nog niet veel gebeurt. En dat terwijl je er zoveel leuke dingen zou kunnen doen. Daarom hebben we een stichting opgericht. Onze eerste activiteit zou het Oktoberfest worden, want we hebben nu nog geen geld in kas. En toen hoorden we dat JCI Noord-West Veluwe, een drakenbotenrace wilden gaan organiseren, hebben we dat samen opgepakt".

ZOMERMARKTEN Van den Berg, die de rol van stichtingsvoorzitter op zich nam, bruist van de plannen. ,,Dit jaar doen we het nog rustig aan en houden we het nog klein, maar volgend jaar gaan we echt los. De drakenbotenraces houden we dan begin juli. Daarnaast willen we zomer- en kerstmarkten organiseren. Misschien wel een 5-mei-bevrijdingsfestivalletje met een muziekband op bijvoorbeeld een ponton op het water. En we willen op de boulevard ook wel iets doen met de Aaltjesdagen of Harderwijk Live."

De gemeente staat volgens de negen deelnemende bedrijven 'heel positief' tegenover de plannen. ,,We kunnen er met z'n allen iets heel moois van maken", vindt ook Arnold Posthumus van Monopole en secretaris van de nieuwe stichting. Van den Bergh weer: ,,Het leuke is dat wij als ondernemers ook allemaal goed met elkaar op kunnen schieten. Daardoor is er ook meer mogelijk."

SAMENWERKING De nieuwe stichting heeft inmiddels al contact gehad met het nieuwe Bureau Binnenstad, met de kartrekkers van Stad als Podium en met de Stichting Underground, dé organisatie achter festivals als LaLaLand en Het Donkere Dagen Festival. ,,Daar zoeken we natuurlijk ook samenwerking mee. Die hebben straks geen cateraars van buiten meer nodig, want dat kunnen wij allemaal verzorgen. We hopen als partij bij hun plannen te worden betrokken."

Hoewel de contracten met de meeste artiesten nog afgesloten moeten worden ('er zijn al wel gesprekken gaande') start vanaf donderdag 10 mei de kaartverkoop voor het Oktoberfest al.