• n.v.t.

Manieren voor werkzoekenden om onderscheidend te zijn

Het Economie Bureau van ING heeft berekeningen gemaakt waaruit de verwachting komt dat de werkloosheid in Gelderland in 2018 van 4,6 naar 3,8% daalt. Het vooruitzicht is ook dat de banengroei zal aanhouden, onder andere dankzij de opleving van de zorgsector en de groei in de handel en horeca. Dat is natuurlijk positief nieuws. Maar, terwijl de banenmarkt verbetert, is de concurrentie op de arbeidsmarkt echter nog steeds aanwezig. Het is daarom als werkzoekende belangrijk om op te vallen tussen de massa en onderscheidend te zijn.

Bedrijven zijn op zoek naar interessante kandidaten die hun organisatie vooruit kunnen helpen. Ze willen natuurlijk het beste van het beste. Hoe kan een werkzoekende laten zien dat hij of zij de geschikte kandidaat is voor de baan? Er zijn vele hulpmiddelen, zoals online als offline, die bijdragen aan een onderscheidend imago ten opzichte van andere werkzoekenden. Online valt te denken aan een up-to-date profiel op LinkedIn, offline kunnen visitekaartjes bijvoorbeeld goed werken om bij een bedrijf achter te laten. Deze kunnen makkelijk bij een online printer als www.drukzo.nl ontworpen en besteld worden. Lees vooral verder voor meer tips die de kans kunnen verhogen om aangenomen te worden voor een baan.

Een breed netwerk kan helpen Als werkzoekende is het aan te raden een breed netwerk op te bouwen en iedereen te laten weten dat er naar een baan gezocht wordt. Persoonlijke contacten zoals vrienden, familie of ex-collega´s kunnen helpen door een ingang in een bedrijf te bieden. Natuurlijk kunnen ook recruiters een rol spelen in de bemiddeling tussen een bedrijf en een potentiële kandidaat. En via social media netwerken kunnen bijvoorbeeld relevante contacten benaderd worden. Een andere manier om contacten te maken met (medewerkers van) interessante bedrijven, is door branche-evenementen bij te wonen. Visitekaartjes zijn tijdens zulke events een snelle manier om de aandacht te vragen. Informatieve visitekaartjes die de persoons- en contactgegevens bevatten, stralen professionaliteit en originaliteit uit.

Zorg voor een creatief CV Bij het reageren op een vacature is een creatief curriculum belangrijk. Bedrijven ontvangen mogelijk tientallen, zo niet honderden CV´s als reactie op een openstaande betrekking. Ze hebben er oog voor als eenzelfde CV naar verschillende bedrijven is gestuurd. Zorg daarom dat een CV aangepast wordt voor elke vacature, bijvoorbeeld met een introductietekst die inspeelt op de geschiktheid voor het specifieke bedrijf. Om op te vallen zijn er ook originele manieren om de aandacht op een specifiek CV te vestigen, zoals een curriculum als flessenpost te versturen of een cadeautje bij een sollicitatie te voegen. Zorg natuurlijk dat het relevant is voor het bedrijf waar een vacature openstaat; het CV moet matchen met de baan.  

Uitgenodigd voor een gesprek; en nu?Voor een sollicitatiegesprek is het belangrijk om op een slimme, professionel manier gekleed te gaan die past de functie om een goede indruk te maken. Ook is het slim om voorbeelden van werk uit het verleden mee te nemen. Dit is interessanter en toont gelijk de kwaliteiten van een kandidaat dan alles alleen mondeling te vertellen. Een bakker kan bijvoorbeeld iets zelfgebakken meenemen, een kapster kan een portfolio met modellen en kapsel laten zien en een designer kan voorbeelden van ontwerpen meenemen. 

Het is belangrijk om onderscheidend te zijn in een concurrerende arbeidsmarkt. Door het slim aan te pakken en creatief te zijn, kan de kans om aangenomen te worden zeker verhoogd worden.