Slismeisjes

"Bij slissen of lispelen wordt de S verkeerd uitgesproken. Dat kan komen door te slappe tongspieren, te weinig beheersing van de tongmotoriek of het verkeerd aanleren van de S. In ernstige gevallen wordt het spreken slecht verstaanbaar wat soms als zeer storend wordt ervaren". Tot zover logopedie-punt-nl. Volgens de site zijn slisproblemen doorgaans te verhelpen met oefening en doorzettingsvermogen.

Coole Morroc-jongens maakten van die zs-klanken (gecombineerd met harde d's en t's) hun handelsmerk. Afgezien van hun Nederlandse vriendjes die dat kopiëren en de incidentele slis-slippertjes van Donald Trump hoorde je tot voor kort maar weinig openbaar gelispel. Dat wil zeggen: met uitzondering van Spotify dan! "Bedank-t, geniet de volgende dèhrrtig minuten ongezstoohrrd van non-zstop muuzsiek. Klik hiehrr voor meehrr invormaaatzsie!"

Zeven jaar geleden klonk dat slissende Gooise stemmetje nog grappig, tikje alternatief. Ik dacht eerst, dat ze dat wel zouden veranderen, als de kassa ging rinkelen, maar niets is minder waar. Nog steeds nodigt ze me uit voor een premium abonnement, waarbij ik geen reclame meer ga horen. Best aanlokkelijk hoor! Met een tientje in de maand is dat dus gewoon op te lossen, maar ik hou niet van chantage. Mijn irritatie bij Spotify gaat eigenlijk niet om reclame maar uitsluitend om haar! De laatste maanden voel ik mijn verzet stukje bij beetje afbrokkelen. Alsof ze dat weten en er bijna ongemerkt een schepje bovenop doen, merk ik dat er steeds vaker helemaal geen sprake is van "dèhrrtig minuten ongezstoohrrd non-zstop" en hoe vaker ik luister, hoe langer de reclameblokken die ik te verteren krijg. Geheel ongevraagd speelde Spotify Suzan en Freek af: als je al zo lang en zo vaak naar ons zslizs-meisje luistert zal je dit (zseg me dat het goed komt, geef me zstukjezs toekomzst alzs uttavontizs) ook wel leuk vinden!

Al vijf keer dwaalde mijn wijsvinger naar de verleidelijke button. Wat is nou erg aan een tientje per maand? Het enige dat me tegenhoudt is de angst dat ik dan inderdaad geen reclame meer krijg, maar zíj onverminderd nieuwe boodschappen in komt lispelen. Slissen en sales gaan goed samen! De reclamewereld stapt over al massaal van traditionele stemmen naar nieuwe slis-sterretjes. Grohe douche control (vèhrrgroot je doezsplezsiehrr) al gehoord? Of Lipton Ice Tea (Lipton Izse Tie), Colkeet zschone tanden?

Vanavond was ik er echt klaar mee. Na het schrijven van dit stukje zou ik premium membuhrr worden. Vreemd vooruitzicht: wordt het morgen een mooie muziekdag of zou ik haar uit een naar soort nostalgie toch gaan missen?

Geloof het of niet, maar zojuist hoorde ik voor het eerst een heel nieuw stemmetje bij Spotify! Ze slist ook, een klein beetje maar! Klinkt karakterloos.

Yes, mijn zevenjarige geduld wordt eindelijk beloond! Goudgraver-Spotify: 3-0

Goudgraver.