• Wijnand Kooijmans

Ermeloërs kopen in eigen plaats

ERMELO Inwoners van Ermelo doen hun inkopen vooral in de eigen plaats. Daarnaast koopt tien procent van hen spullen via internet en doet een kwart van alle inwoners hun inkopen in gemeenten als Zwolle, Amersfoort, Apeldoorn, Epe en Utrecht. Dat blijkt uit het onderzoek 'Kijken, kijken naar kopen' dat in opdracht van de regio Noord-Veluwe is uitgevoerd door I & O Research.

Wijnand Kooijmans

Als het gaat om het doen van de dagelijkse boodschappen wordt op de Noord-Veluwe per jaar 580 miljoen euro omgezet. Als het gaat om de non-food artikelen bedraagt de omzet ruim 384 miljoen euro. Het merendeel van de omzet komt voort uit aankopen door de inwoners van de regio. In Ermelo bedraagt de totale omzet 76,3 miljoen euro per jaar. Hiervan wordt 82 procent gekocht door de eigen inwoners. Ermelo scoort daarmee hoog al wordt het voorbij gestoken door Nunspeet waar de eigen inwoners voor 94 procent verantwoordelijk zijn voor de omzet in eigen plaats. Ermelo behoort met de kernen Nunspeet en Zeewolde tot de gemeenten met een relatief hoge koopkrachtbinding ten opzichte van kernen die vergelijkbaar zijn. Harderwijk en Putten scoren op dit punt rond het landelijk gemiddelde. Als het gaat om non-food artikelen wordt in Ermelo jaarlijks 39,1 miljoen euro omgezet. Ter vergelijking: in Harderwijk gaat het om 89 miljoen en in Nunspeet om 51,4 miljoen euro.

Als het gaat om een uitwisseling tussen de plaatsen doen veel inwoners van Ermelo inkopen in Harderwijk. Harderwijkers doen ook inkopen in Ermelo, maar dat aantal ligt wel lager. Ook tussen Ermelo en Putten is er een uitwisseling van consumenten. Inwoners van Zeewolde zijn als het gaat om het doen van boodschappen vooral gericht op Harderwijk.

Ten opzichte van 2010 geven inwoners van Ermelo negen miljoen meer uit aan dagelijkse boodschappen. Dat is een stijging van rond de dertien procent. De uitgaven aan non-food artikelen zijn echter gedaald met zeven miljoen euro, een daling van vijftien procent. Als het gaat om de aankoop van dagelijkse artikelen wordt door de inwoners maar één tot twee procent via internet gekocht. In de non-food sector regionaal gestegen in vijf jaar van vijf tot elf procent. In Ermelo kopen de inwoners relatief gezien van alle kernen op de Noord-Veluwe het minst via internet.

Per inwoner wordt jaarlijkse in Ermelo 2.910 euro aan dagelijkse artikelen gekocht. In Nunspeet is dat bijna duizend euro meer. In de non-food sector wordt door de Ermeloër per jaar 2.400 euro uitgegeven ten opzichte van 2.630 euro door een Nunspeter. Als het gaat om het aantrekken van winkelend publiek scoort Harderwijk het hoogst, gevolgd door Nunspeet, Putten waar Ermelo de vierde plaats inneemt. De grootste toeloop van publiek buiten de eigen plaats wordt gerealiseerd in Nunspeet. Voor Ermelo geldt dat het centrum door bezoekers wordt opgedeeld in drie delen. De Verbinding scoort met 6,9 als rapportcijfer het laagst, het gebied tussen de Rabobank en de molen krijgt een 7,3 als waardering. Het hoogst scoort het gebied tussen de Rabobank en het Raadhuisplein met een 7,6 als rapportcijfer. Putten scoort met 8,2 het hoogst.

Foto: Het centrum van Ermelo is opgedeeld in drie gedeelten die verschillend scoren bij het publiek.