• Dick Maes Broekema is trots op zijn stad Harderwijk en het opgepoetste paradepaardje: de vernieuwde boulevard.

    Marco Jansen

Facebookpagina Boulevard Harderwijk heeft drieduizend volgers

HARDERWIJK De Facebookpagina Boulevard Harderwijk verwelkomde onlangs de drieduizendste volger. Inmiddels staat de teller op bijna 3.100 'likes'. Bedenker Dick Maes Broekema had niet kunnen bedenken dat zijn proeftuin in zo'n grote informatiebehoefte zou voorzien. ,,Het is een groot experiment geworden, waar ik op het gebied van social media ontzettend veel van heb geleerd.''

Harderwijker Maes Broekema (66) is een ervaren rot in het reclamevak en wil daar met zijn nieuwe bureau Via Communio het liefst nog een aantal jaar mee doorgaan. Om bij te blijven met de nieuwe ontwikkelingen verdiepte hij zich in social media en bedacht als leerproject de Facebookpagina Boulevard Harderwijk. ,,Ik ben twee jaar geleden begonnen met dertig volgers en heb er in het begin behoorlijk wat geld in geïnvesteerd. Ik heb een goed fototoestel gekocht en een filmcamera. Het is een behoorlijke proeftuin geweest. Ik wist niets van de plannen af en ben mij er in gaan verdiepen door aannemers, werklui en horecaondernemers te interviewen. Een promofilmpje met Robert van den Berg voor het Oktoberfest werd 8.000 keer bekeken. Toen de nieuwe boulevard in april werd geopend, heeft Hans Oordt met zijn drone prachtige opnames vanuit de lucht gemaakt.''

De Facebookpagina Boulevard Harderwijk als burgerschapsinitiatief is een onafhankelijk platform voor actualiteiten. Geregeld wordt via enquêtes de mening van de bezoeker gepeild, zoals over het parkeren op de boulevard. ,,De boulevard spreekt enorm aan en is nu een hotspot. Ik kon nooit vermoeden dat er zo'n grote behoefte aan informatie zou ontstaan.''

Boulevardondernemers mogen het logo gebruiken, hoeven er niks voor te betalen, maar werken wel mee door af en toe prijzen beschikbaar te stellen bij een actie. Zo werd er voor de drieduizendste like een dinerbon van 75 euro weggegeven. ,,Die actie is 14.000 keer bekeken, dat is onvoorstelbaar.'' Inmiddels maakt Maes Broekema opdracht films van de rijwielstalling aan de Academiestraat (een kerstfilmpje) en de Houtwal parkeergarage over twee schoonmakers, wat 6.000 keer is bekeken. ,,Dat heb ik aan de Boulevard te danken.''

WIJDE WELLEN Als verlengstuk van de boulevard is Maes Broekema nu met de promotie van De Wijde Wellen gestart. Een nieuwe naam voor de Stille Wei, die hij zelf heeft bedacht. ,,Er komt een wandelpromenade van 600 meter en ik mag met reportages, die ik zelf inspreek, de ontwikkelingen bijhouden. In opdracht van de gemeente hebben we ook het logo gemaakt. Momenteel loopt er in samenwerking met Cor Verbeek van Allure een fotowedstrijd over de Wijde Wellen die duurt tot kerstmis.''