• Esther Rozeboom, manager Harderwijkse Uitdaging, samen met de nieuwe voorzitter Maarten van Panhuis.

    Foto: Marco Jansen

Harderwijkse Uitdaging zoekt twee jaar naar juiste matches

HARDERWIJK De Harderwijkse Uitdaging bestond vrijdag twee jaar. In deze periode zijn mooie verbindingen ontstaan tussen het bedrijfsleven en het maatschappelijk veld. Voorbeelden zijn Uitgestelde koffie, Beursvloer Harderwijk, extra loodsruimte bij de Voedselbank, een barbecue voor de Veluwegames en de Verkeerstuin Rietmeen.

Marco Jansen

 

Manager Esther Rozeboom was vrijdag in Zoetermeer, waar de 65ste Uitdaging door Koning Willem-Alexander werd gelanceerd. De Hierdense (46) mocht vertellen over de resultaten in Harderwijk als dertigste Uitdaging. ,,We zijn in twee jaar uitgegroeid tot een bedrijvennetwerk dat kan bogen op resultaat. Lokaal zijn 156 matches gemaakt die in totaal 84.000 euro aan menskracht, middelen en materialen aan de samenleving hebben toegevoegd.''

 

DUURZAAM Bedrijven zijn volgens Rozeboom nog onvoldoende bekend met de Harderwijkse Uitdaging. ,,Hoewel de samenleving in Harderwijk erg betrokken is, willen we meer bedrijven en maatschappelijke organisaties duurzaam aan elkaar koppelen. Bij de Verkeerstuin aan de Rietmeen zijn nu de gemeente, de Rabobank en meerdere bedrijven betrokken. We dagen nu ondernemers uit om mee te doen aan dit project: een verkeersplein waar kinderen en mensen met een scootmobiel het omgaan met verkeerssituaties kunnen oefenen.'' De Uitdaging wordt nu gesteund door de partners Oranje Fonds, gemeente Harderwijk en Rabobank Randmeren. De gedachte van Rozeboom is dat de Harderwijkse Uitdaging over drie jaar op zichzelf moet staan. ,,Het moet door het bedrijfsleven gedragen worden.''

 

VOORZITTER Maarten van Panhuis (38) is per 1 januari de nieuwe voorzitter geworden. ,,Ik was al actief binnen het bedrijfsleven en maatschappelijke veld door onder meer Café de Liefde en de JCI. Ik heb vaak geld opgehaald voor evenementen, maar het duurzaam matchen van bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties spreekt mij nog meer aan. Vooral omdat maatschappelijke instellingen vaak een hulpvraag hebben en bedrijven niet weten hoe ze zich maatschappelijk kunnen inzetten. Wij zoeken een ideale match.''

De Harderwijkse Uitdaging is een bedrijvennetwerk gericht op sociaal maatschappelijke vraagstukken. Het bestuur zet de strategie uit en bestaat verder uit Hans van de Guchte (Rabobank Randmeren), Joost Fraanje (Broekhuis Volvo), Dries Bouw (ADW Accountants) en interimmakelaar Ellen Nijboer. Van Panhuis wil de Uitdaging een herkenbaar gezicht geven. ,,We willen de Harderwijkse Uitdaging meer onder de aandacht brengen door op bezoek te gaan bij maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en serviceclubs. Het maatschappelijk veld is heel breed en ondoorzichtig en het is voor bedrijven moeilijk om daar hun weg in te vinden.''

Voor dit jaar staan naast de Verkeerstuin nog meer projecten gepland. Bij Duizend handen op elkaar voor ongekend talent worden mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een stap verder geholpen richting meedoen in de maatschappij. Bij Kinderen en Leiderschap gaan kinderen bij bedrijven op bezoek. Als tegenprestatie doen ze iets terug voor de samenleving. Rozeboom: ,,Er zijn veel kansen voor mooie kruisbestuiving.'' Kijk voor meer informatie op de website www.harderwijkseuitdaging.nl