• Henk Merjenburgh

Intercity stopt tijdelijk in Harderwijk

HARDERWIJK Sinds dit weekend gaat onder treinreizigers het nieuws als een lopend vuurtje: er stoppen intercitytreinen in Harderwijk! Sinds zaterdag stopt twee keer per uur de intercity vanuit Rotterdam in Harderwijk. ,,Dat scheelt me 16 minuten reistijd per enkele reis", twittert Marcel Companjen. De lijsttrekker van de Harderwijkse ChristenUnie reist doordeweeks dagelijks met de trein van Harderwijk naar Utrecht en terug. ,,Als er ook intercity's naar Utrecht zouden rijden, scheelt me dat elke week 2,5 uur reistijd", rekent hij voor. Helaas voor hem en vele andere treinforenzen stopt de intercity vanuit Rotterdam maar tijdelijk in Harderwijk; tot en met zondag 4 maart. In deze periode werken Strukton en ProRail aan het spoor bij Zwolle, waar een busbrug wordt aangelegd. In die periode rijden er tussen Zwolle en 't Harde geen treinen. Reizigers op dit traject worden met bussen vervoerd, die iedere tien minuten vertrekken.

Harry Schipper

De treinen vanuit zuidelijke richting, ook de intercity's, gaan niet verder dan tot 't Harde, waar ze keren en weer teruggaan, allemaal als sprinter. "Dat er in Harderwijk een intercity stopt, is omdat de trein vier minuten moet wachten op de treinen die vanaf 't Harde terugkomen", weet NS-woordvoerder Corine Koetsier. ProRail heeft bij 't Harde een noodperron aangelegd. Er is daar ook een keervoorziening. De aanleg van de busbrug is onderdeel van grootschalige werkzaamheden aan de sporen in en bij Zwolle, gericht op het verbeteren van het treinverkeer naar en vanuit heel het noorden van Nederland.

Door de aanleg van extra sporen en spoortunnels kunnen treinen in Zwolle straks veel sneller aankomen en weer vertrekken. Dat moet leiden tot kortere reistijden en makkelijker overstappen. Of de kortere reistijden de kansen voor Harderwijk als intercitystation vergroten blijft de vraag. De bijna 250 meter lange busbrug-constructie, die op zeven meter hoogte over alle Zwolse sporen gaat en waarover vanaf 2019 dagelijks zo'n 1200 bussen gaan rijden, wordt in het Pinksterweekeinde van 19 en 20 mei over de sporen gereden. Ook dan rijden er daar geen treinen. Aankomend zomer stoppen er naar alle waarschijnlijkheid opnieuw intercity's in Harderwijk. Tussen zaterdag 30 juni en zondag 15 juni staan opnieuw grote aanpassingen aan de sporen bij station Zwolle gepland. Harderwijk en ook omliggende plaatsen pleiten er al heel lang voor dat het NS-station een intercitystation wordt.

NS wil dit niet, omdat treinreizigers in de intercity's dan geconfronteerd worden met langere reistijden. En hoewel het dus best bijzonder is dat er nu – tijdelijk – intercity's stoppen in Harderwijk, is het niet uniek. Als er genoeg ruimte is in de dienstregeling laat de NS wel eens vaker een intercity in Harderwijk stoppen. Dat gebeurt ook wel op andere stations. Vanuit de regio wordt al geruime tijd druk gelobbyd in Den Haag, teneinde een snellere treinverbinding met de Randstad te realiseren.