• IVN NatuurEducatie

Jongeren zien mogelijkheden om het oorlogsverleden van Harderwijk op de kaart te zetten

HARDERWIJK Een interactieve route-app, een volledig uitgedachte escape-room, een 'ontmoetingsbunker' waar mensen kunnen leren over de oorlog of een trainingsveld waar mensen kunnen ervaren hoe het is om een soldaat te zijn uit de tweede wereldoorlog. Dit is zomaar een greep uit de ideeën van leerlingen van RSG Slingerbos om aandacht te vestigen op het oorlogsverleden van Harderwijk en de Veluwse omgeving.

In 2020 vieren wij 75 jaar bevrijding. De meeste jongeren weten in grote lijnen wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland is gebeurd. Echter, weinig jonge inwoners van Harderwijk weten wat er zich tijdens de oorlog lokaal heeft afgespeeld. Zonde dat zo weinig mensen hiervan op de hoogte zijn, vinden gemeente Harderwijk en Historisch Platform Harderwijk. Via IVN Gelderland schakelden ze de hulp in van jongeren.

,,Bedenk een innovatief, creatief, verfrissend idee of ontwerp waarmee je jongeren van jouw leeftijd betrekt bij gebeurtenissen in Harderwijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is belangrijk dat jullie hierbij zoveel mogelijk een combinatie zoeken tussen de bijzondere Harderwijker natuur en de oorlogsgeschiedenis." Dit is de opdracht waar rond de 20 leerlingen van RSG Slingerbos uit Harderwijk zich de afgelopen maanden mee bezig hebben gehouden. Dit doen ze in het kader van het IVN Jongeren Adviesbureau project, een initiatief van IVN Gelderland, gemeente Harderwijk, Historisch Platform Harderwijk en provincie Gelderland. Hierbij worden jongeren betrokken bij duurzame vraagstukken in hun eigen leefomgeving. Op 4 april deelden de jongeren tijdens de eindpresentaties in de Raadzaal in Harderwijk hun oplossingen met elkaar en met onder meer enthousiaste opdrachtgever Irina Faber van gemeente Harderwijk: ,,Vrijheid is niet vanzelfsprekend, dus het is belangrijk dat ook jullie generatie de oorlog blijft herinneren. Wat is er nou mooier dan jonge mensen op deze manier hierbij betrekken!"

Op 18 februari maakten de Harderwijker jongeren kennis met hun opdrachtgever gemeente Harderwijk. Onder andere docenten, de gemeente Harderwijk en IVN Gelderland hielpen de jongeren op weg met hun project. De leerlingen gingen ook op onderzoek uit. Zo interviewden de leerlingen leeftijdsgenoten over hun gedachten over de Tweede Wereldoorlog en haalden ze verhalen op van lokale Harderwijkers die zelf de oorlog nog hebben meegemaakt of hier veel kennis over hebben.