• archieffoto ter illustratie.

    Joëlle Kelderman

Aanpak 'onveilige' kruisingen

HARDERWIJK De gemeente wil volgend jaar de twee kruispunten Smeepoortstraat/Westeinde/Vitringasingel én Kuipwal/Hogeweg/Waltorenstraat anders inrichten en daarmee veiliger maken. Beide kruispunten aan de rand van de binnenstad schreeuwen al jaren om een andere inrichting. 

Harry Schipper

Veel Harderwijkers vinden ze onoverzichtelijk en ze voelen zich bij het oversteken onveilig. Ze staan dan ook bovenin de top 100 van het Verkeersveiligheidsplan dat de gemeente in 2016 heeft opgesteld.

Vooral fietsers ervaren onveiligheid. Als ze vanaf de Bleek plots gedwongen worden linksaf te slaan als ze naar de binnenstad willen via de Grote Poortstraat of verder willen, richting Vissershaven. Ze móeten oversteken, omdat het fietspad bij het Hogepad opeens ophoudt. Fietsers nemen én krijgen meestal voorrang op het andere verkeer. Kruisende automobilisten merken vaak laat de fietsers op, die rechtdoor tussen Hogepad en Grote Poortstraat over willen steken.

Verkeersdeskundigen van de gemeente en het Verkeersplatform (met daarin vertegenwoordigers van Veilig Verkeer Nederland Harderwijk/Hierden, Fietsersbond, politie en rijschoolhouders) hebben samen met omwonenden bedacht om fietspad vanaf de Bleek los te maken van de weg en enkele meters verderop op het Hogepad aan te sluiten. De kruising wordt zo een stuk overzichtelijker. Ook het kruispunt Westeinde/Smeepoortstraat/Vitringasingel vinden velen onoverzichtelijk. Er is nogal eens verwarring over wie voorrang heeft. Dat komt doordat er zoveel oversteken zijn voor fietsers en voetgangers én doordat de Smeepoortstraat en de Vitringasingel vlak naast elkaar uitmonden op de voorrangskruising. Door er een 'gewone' kruising van te maken, waarbij dus verkeer van rechts voorrang heeft, denken de verkeersdeskundigen dat de kruising veiliger wordt.

Het alternatief een rotonde. Omdat daarvoor veel plantsoen en bomen verdwijnen, én omdat daarmee nog steeds niet alle knelpunten zijn weggenomen, heeft die oplossing niet de eerste voorkeur van B en W. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad deze maand welke oplossing zij het beste vindt.

De raadsleden moeten dan ook beslissen om het eenrichtingsfietspad tussen de Stadswei en het Emdenpad om te vormen tot tweerichtingenfietspad. Zo kunnen fietsers vanaf de rotonde Westeinde/Stadswei aan de westzijde van het Westeinde naar Lorentz (en terug) fietsen, zonder een doorgaande gebiedsontsluitingsweg te hoeven kruisen.

Over de mini-rotonde op de Scheepssingel/Havenkade wordt ook nagedacht over een meer overzichtelijke inrichting, omdat ook hier fietsers, die over het tweerichtingen-fietspad de rotonde naderen, nogal eens te laat worden opgemerkt door automobilisten die de rotonde op rijden. Misschien kan hier ook het fietspad wat verder van de rotonde af worden aangelegd, zodat het fietspad geen deel meer van de rotonde uitmaakt.

Voor het probleem van de achteruitrijdende vrachtwagencombinaties door de Waltorenstraat naar met name supermarkt Deen en de Action hebben de verkeersdeskundigen nog geen goeie oplossing. De aanpak van de kruispunten bij Brasserie De Bank en bij het Hogepad gaat naar schatting 285.000 euro kosten.