• Directeuren Van Gent (NS), Mulder (ProRail), CdK Cornielje en wethouder Teeninga openen het nieuwe station.

    Harry Schipper

Verkeer moet 'even wennen' aan tunnel

HARDERWIJK 't Is even wennen, wanneer je voor het eerst door de nieuwe verkeerstunnel rijdt en - eenmaal boven - opeens niet in de Stationslaan, maar op het Westeinde belandt. Maar voor de duizenden automobilisten en fietsers die er inmiddels al onderdoor zijn gereden, went het snel.

 

Afgelopen vrijdag werd de tunnel, samen met het nieuwe treinstation, officieel geopend door vertegenwoordigers van NS, ProRail, provincie Gelderland en de gemeente Harderwijk. De openingshandeling, waarbij 'freestyle runners' door een groot papier renden en sprongen, werd bijgewoond door vele honderden belangstellenden, die de hele dag door werden getrakteerd op optredens van lokale muzikanten en acteurs van Popschool Harderwijk en Cultuurkust.

 

MOOI Allemaal - ook de vele honderden die zaterdag en zondag even een kijkje kwamen nemen - waren ze nieuwsgierig naar het nieuwe stationsgebouw met de grote luifel en daaronder de loungeruimte met een 'botterbank', die het rijke visserijverleden van Harderwijk symboliseert. En de ruime onderdoorgang, rijkelijk voorzien van Portugees graniet, waarvan de bleekgele kleur symbool staat voor de Harderwijkse stranden en het stuifzand.

Hun nieuwsgierigheid werd beloond en maakte al snel plaats voor bewondering. ,,Mooi geworden zeg", klonk het van alle kanten.

De plannenmakers, financiers en uitvoerders van al het fraais hadden zulke reacties voorzien. In toespraken voorafgaand aan de opening overheerste het gevoel van trots. Zo noemde Gelders Commissaris van de Koning Clements Cornielje 'Harderwijk een voorbeeldproject', waarbij men 'heel voortvarend te werk is gegaan' en 'heel goed bezig is geweest'. Hij keek daarbij ook naar andere Harderwijkse werken als het Waterfront, de verplaatsing van het oude industriegebied, de nieuwe boulevard  en de N302: net als het nieuwe station projecten waaraan de provincie flink aan heeft meebetaald.

VEEL OVERLAST Cornielje prees het geduld van de omwonenden, die 'veel overlast hebben gehad, maar er nu wel een prachtige omgeving voor hebben teruggekregen'.

Ook ProRail-directeur Jan Mulder had oog voor 'de enorme medewerking van de omwonenden'. Hij roemde de snelheid ervan en stipte de verbetering van de veiligheid aan, omdat een drukke overweg is komen te vervallen en treinreizigers niet meer het spoor hoeven over te steken. Dat memoreerde ook NS-directeur Ineke van Gent, die vooral trots was hoe 'prachtig' het nieuwe station en de nieuwe fietsenstalling waren geworden.  

Volgens Wethouder Pieter Teeninga zijn ,,toegankelijkheid, veiligheid en gastvrijheid' de sleutelwoorden van het nieuwe station 'dat een welkom wil zijn voor reiziger, toerist, scholier en forens."

Ook hij complimenteerde de omwonenden, ,,want die hebben wat met ons te stellen gehad. Want er was overlast!" Hij loofde ook de inzet en vakbekwaamheid van de mensen die al het werk hebben verzet. Van ProRail en NS, maar ook van de aannemersbedrijven Reef-Strukton en Hoornstra.

(Bron video: ProRail/Youtube).