Wetswijziging: in 2020 wordt een zakelijke e-bike leasen aantrekkelijker

19-11-2019, 13:03 |Van onze partner

Lijkt een e-bike van de zaak jou ook wel wat, maar ziet je werkgever hier op het moment niets in? Dan zit er een gunstige wetswijziging voor je aan te komen! Vanaf 1 januari 2020 wordt de lease e-bike namelijk een stuk aantrekkelijker voor zakelijk Nederland. Zo komt de enorme berg aan administratie die nog is verbonden aan de huidige regeling te vervallen en verandert er ook een hoop op financieel gebied. De bedrijfsfiets wordt straks dan ook hetzelfde aangemerkt als de bedrijfsauto. In 2018 werd de versimpeling van de huidige regeling op Prinsjesdag bekend gemaakt, met als doel het aantrekkelijker maken van de bedrijfsfiets voor zowel werkgever als werknemer. Het fileprobleem neemt namelijk nog altijd gestaag toe wat de maatschappij jaarlijks miljarden kost. Het terugbrengen van de filedruk door mensen binnen het woon-werk verkeer uit de auto en op de fiets te krijgen staat dan ook hoog op de prioriteitenlijst van het kabinet.

Gecompliceerd en financieel onvoordelig
Vanaf het nieuwe jaar wordt het dus aantrekkelijker voor zowel werkgever als werknemer om te kiezen voor een zakelijke e-bike. Regelingen die tot op heden gelden zijn namelijk een stuk minder aantrekkelijk. Zo vereist een lease e-bike van de zaak nu een sluitende kilometeradministratie waarin iedere zakelijke en privé kilometer op de meter nauwkeurig bijgehouden dient te worden. Daarnaast is het nu zo dat er geen speciale bijtellingsregeling geldt voor een e-bike van de zaak, zoals dit wel geldt voor auto’s van de zaak. De kosten Voor zakelijk een e-bike leasen lopen nu dan ook flink op voor de werknemer. De volledige economische waarden van de fiets wordt nu namelijk opgeteld bij het bruto salaris van de medewerker, waardoor men meer loonbelasting af moet dragen.

Slechts 7% bijtelling bij een lease e-bike
De huidige regeling voor een lease e-bike van de zaak valt dus te classificeren als gecompliceerd en op zowel administratief als financieel gebied niet erg aantrekkelijk. Met de introductie van de nieuwe regeling wordt echter wel een signaal afgegeven door het kabinet. Voor de e-bike wordt net als voor de lease auto namelijk een bijtellingsregeling getroffen. Met een percentage van slechts 7% komt de bijtelling neer op slechts enkele euro’s per maand. Hiermee wordt de keuze voor duurzame mobiliteit in de vorm van de elektrische fiets binnen het woon-werk verkeer gestimuleerd.