• Edwin de Kruijf /Cruise Travel
  • Edwin de Kruijf /Cruise Travel
  • Edwin de Kruijf /Cruise Travel
  • Edwin de Kruijf /Cruise Travel

Unieke inkijk in productie van kokosbrood

HARDERWIJK Van Friesland tot Brabant; uit het hele land kwamen kokosbroodfans zondag naar Theha in Harderwijk. De enige kokosbroodfabriek ter wereld stelde de deuren open voor een uniek kijkje in het productieproces. Ruim 50 gezinnen, in totaal bijna 250 bezoekers, kregen van 9.00-12.00 uur een rondleiding en een ontbijt met kokosbrood voorgeschoteld.

De rondleiding start in de deegmakerij, waar de geur van kokos hangt. In een grote strooptank kan wel 25000 liter stroop worden gekookt. Grote rollen roze en wit deeg worden grotendeels met de hand gekneed en in een broodvorm gedaan, precies zoals het 100 jaar geleden ook gebeurde. Dit deel van het werk is niet geautomatiseerd. De ingrediënten zitten er dan al in, legt Hans, die al 45 jaar bij Theha werkt, uit. Kokosbrood gaat mee in de huidige ontwikkelingen. ,,Natuurlijke ingrediënten, plantaardig en met minder suiker. We blijven zoeken naar de ideale mix, met behoud van de vertrouwde kwaliteit en smaak'', zegt directeur Gijs Kakebeeke tijdens de rondleiding. Het deeg verdwijnt in blikken en wordt in de koeling in karren verder uitgehard. Bij de andere productielijn worden van geperste stroken blokjes gemaakt, Dit wordt als halffabrikaat verkocht. De blokjes worden elders in noten-, muesli- en granolamixen of als decoratie verwerkt. In de volgende hal wordt het product in plakken gesneden en verpakt in folie en hersluitbare bakjes. ,,Alle verpakkingen zijn 100 procent recyclebaar'', verzekert Kakebeeke.

De rondleiding eindigt in de opslagruimte. ,,Afhankelijk van het seizoen komt de betere kwaliteit kokos momenteel vanuit de Filippijnen of Indonesië. Deze kwaliteit is voor ons erg belangrijk voor de houdbaarheid en de smaak.'' Gemalen kokos is wel 2 jaar houdbaar en kokosbrood blijft minimaal 100 dagen goed. ,,Onze producten blijven doorgaans niet langer dan 2 maanden in het magazijn.''

Het Harderwijkse gezin Klompenhouwer is deze ochtend flink wat wijzer geworden. Tess (13): ,,Ik dacht dat er meer machines waren, maar ze deden best veel met de hand.'' In de deegmakerij mocht ze een stukje deeg proeven dat nog warm en zacht was. ,,Ik vond het verse deeg lekkerder dan kokosbrood.'' Moeder Lisette (41) weet nu waar de naam kokosbrood vandaan komt. ,,Ik dacht aan kokosbrood, maar het is afgeleid van de broodvorm waarin het gemaakt wordt.'' Willemijn en Albert Snippe uit het Drentse Dalen, nabij Emmen, hebben met hun kinderen van 11, 8 en 4 jaar een uur in de auto gezeten. De reis was de moeite waard, vonden ze. ,,Je krijgt niet vaak de kans om in een fabriek te kijken, we zijn blij dat we geweest zijn.'' Ze wisten vooraf niet wat ze konden verwachten. Willemijn: ,,Dat er nog zoveel handwerk in zit was wel verrassend, net als dat het een best klein bedrijf (20 medewerkers) is.''

De open dag is een samenwerking met Cruise Travel, het reisbureau uit Putten van Chris Mulder: ,,Er hebben bijna 10.000 mensen meegedaan aan de actie van Theha en Cruise Travel. De cruise is verloot en er waren twee troostprijzen; met 50 mensen op een cruiseschip in Rotterdam en deze rondleiding in de kokosfabriek.'' Bij Theha mochten de kinderen hun eigen pakje kokosbrood samenstellen, ze konden een Instagram foto maken bij Cruise Travel en kregen bij vertrek een goodybag.

Directeur Gijs Kakebeeke voelde zich als Willy Wonka in het boek Sjakie en de chocoladefabriek. 'Voor de kokosbroodfans een fantastische ochtend', krijgt hij van een ouder te horen. ,,Dit soort reacties zijn gaaf. Het is ontzettend mooi om de kinderen te zo bezig zien en de medewerkers vinden het leuk om hun eigen verhaal te vertellen. Dat was het doel van deze open dag. Dit hadden we nog nooit zo gedaan, maar het smaakt naar meer.''